EPOK

Het project met al zijn middelen en doelstellingen wordt georganiseerd zodat de jongere een kans krijgt om afstand te nemen van zijn omgeving en rust kan vinden . We geloven erin dat het project kan bijdragen tot het stimuleren van zelfreflectie om zo de kansen binnen het begeleidingstraject van de jongere te vergroten.  Elke doelstelling zal aangepast worden op maat van de jongere. Grosso modo kunnen we ze herleiden tot volgende categorieën:

  • Eigen vaardigheden en mogelijkheden ontdekken en kunnen tonen
     
  • Sociale vaardigheden aanleren en bijschaven
     
  • Zelfredzaamheid verhogen, op praktisch vlak en ook op emotioneel vlak
     
  • De positieve en individuele aandacht aanwenden om tot reflectie te komen over het handelen in het hier en nu
     
  • Het nemen van verantwoordelijkheden en inzicht hebben op eigen aandeel
     
  • Via deze zelfreflectie komen tot een realistischer zelfbeeld


De doelstellingen worden ondersteund door de kenmerkende eigenschappen van het project, zijnde:
 

  • De specifieke omkadering binnen een gezin  --> De jongere leeft samen in een gezin in dezelfde omstandigheden. Door de begeleiding in bondgenootschap kan de jongere zich solidair voelen met de begeleider (en omgekeerd) wat het ontstaan van een vertrouwensrelatie bevordert. Inspraak geven, mee mogen beslissen, respect kunnen verdienen zijn basisattitudes van de begeleiding die de emancipatie van de jongere aanmoedigt.
     
  • Natuur en mens --> Een vrij onherbergzame streek zorgt voor een omgeving waar de ontmoeting met de elementen water, lucht, vuur en aarde in hun eenvoudige maar aantrekkelijke en uitdagende vorm weer mogelijk wordt. In deze omgeving is het samenleven ook samen ‘overleven’.
     
  • Rust en werkritme --> Er is een vast dagritme dat zich kenmerkt door een evenwicht tussen arbeid, ontspaning en rust. Het werk bestaat voornamelijk uit tuinbouw, bosbouw en restauratie van de gebouwen. Daarnaast is de organisatie van het dagelijks leven en het invullen van vrije tijd ook een belangrijke taak.
     
  • Omgeving --> Het project speelt zich niet af op een eiland maar binnen een ruimere context (gehucht, dorp) waarbij de relaties met deze omgeving het nodige respect verdienen. De jongere en zijn begeleiding maken deel uit van deze ruimere gemeenschap.
     
  • Ecologie --> Het project leunt aan bij een ecologisch gedachte goed (respect voor mens en dier) met standplaats waar confrontatie met de natuur deel van uitmaakt. Het project biedt een sobere omgeving die teruggaat naar de kern van het leven

 
© 2015 vzw aPart

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Webdesign Dynamic Arts (Gent, Oost-Vlaanderen)